Wednesday, November 28, 2007

kemewahan ala Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari

LATAR BELAKANG TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY
Umur - 53 tahun
Pendidikan - SPM
Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
Kekayaan -RM1,425 juta
Ke 7 terkaya di Malaysia
Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)
Antara syarikat miliknya - MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas,BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank Muammalat
Kereta - Proton Perdana
Sumbangan sosial -Yayasan Al-Bukhary, institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, Muzium Kesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji.


Apa kata beliau:-
1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan.
2. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal
3. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.
4. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.
5. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat. Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.
6. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

*sebahagian dr kata2 Tan Sri Syed Mokhtar yg aku pegang smpi skrg..
aku mengalami saat yg amat sukar dlm hidup aku skrg..kejer kt cni memang x best(lepas imah masuk cni, best kot)..tp aku akn terus bersabar..sbb sbg sorg Muslim, aku punya tanggungjwb..adat meminjam mesti pulangkn..aku dh guner duit TM beribu-ribu, so skrg msnyer tuk membyr blek dgn khidmat aku..selagi termampu aku akn terus berusaha.
aku x nafikn ramai yg memilih tuk 'lari' dr berkhidmat di cni..4 me, terpulanglh..
yg penting aku x kn buat mcm tu..sbb 'Kesenangan datang dengan tanggungjawab'..biar aku hidup dlm kesukaran, asalkn jiwa aku tenang kerana aku laksanakn tanggungjwb..
PTPTN plak mmg aku akn byr..tp x akn byr extra 3% tu, sbb itu riba..busuk punya olang..bg duit kt student pn, ada interest ka???

Tuesday, November 20, 2007

hidup perlu memilih

dlm hidup kiter, terlalu byk yg perlu kiter pilih..btul x?aku raser, skrg ni lah aku terdedah dgn byk perkara yg memerlukn aku membuat pilihan..dgn duit yg very limited, aku kena pilih aper yg mesti di beli dahulu, n aper yg x bole beli lg..ni yg paling wat aku headache nih..bayangkn la gi shoping cumer mampu melihat jer, nk beli x termampu..sakit hati betul.so, saper kater money is not everything? ha??pas2 keje pn kena wt pilihan gak..aku x baper nk enjoy ngan kejer aku skrg..so, aku kena wat pilihan maner aku perlu temptkn diri aku supaya aku mampu berfungsi utk diri sendiri, keluarga, negara n yg paling penting aku dpt berbakti utk agama aku...selama ni aku cumer ikut kata hati n akal fikiran yg masih waras dlm membuat pilihan..tp sumer mcm x berapa tepat jer..so, skrg nih..mcm biaser la sbg sorg Muslim, x yh nk pening2..carik la Pencipta kiter..Dia lebih tau aper yg x kiter ketahui..
"Semoga setiap pilihan ku adalah pilihan dari-Nya..Amin"

Friday, November 09, 2007

why..why and why?

naper aku kejer time sumer org cuti? supposedly aku pn kena cuti jgk bcoz nobody around..kalo nk buat jahat pn bole gak..dtg punch in, then pegi shoping, ptg karang dtg blek punch out..but i'm still sitting in front of this machine updating 'my bestfriend' and doing some work..why??
aku raser aku sedang mengalami 1 keadaan di mana aku xdpt membuat pertimbangan hidup yg betul..n i cannot come up wif a right decision..hati ingin bercuti tapi fikiran menghasut bahawa x der maknanya kalo cuti tp keja bertimbun kt ofis..so, i ikut kata fikiran..dtg ofis n buat kejer..tp..biler dh dtg ofis, mood pulak yg x dtg2..dia x ikut aku sekali ker maser dtg ofis pg td?
hmm...di mana kau wahai mooood..why u don't follow me? n why this machine looks like 'Vincci' shoes at Jusco..why???may b 'mood' is there..so, i should b there too..so, c u soon..:)

Saturday, November 03, 2007

noni skrg...

6.15 am - wake up dgn malas sekali..mandi..solat..get ready 2 go 2 e ofis
7.25 am - breakfast..nescafe 4 sure!
7.30 am - waiting 4 bus 2 putrajaya sentral
8.00 am - naik bas no 429 2 cyberjaya(amat sesak, jarang dpt duduk)
8.20 am - smpi ofis..punch card..then, turun breakfast kalo x sempat breakfast kt umah..
8.40 am - check email, tgk kalo2 ada task baru from my boss..n reading newspaper
9.00 am - start mengadap coding smpi lunch hour
1.00 pm - pegi lunch
2.00 pm - continue ushar coding lagi
5.20 pm - dh besiap2 nk blek
5.45 pm - time 2 go home
6.30 pm - smpi umah..start masak 4 dinner
7.30 pm -dinner
9.00 pm - iron baju tuk esok plak
9.30 pm - watching TV smpi tertido..

hmm..cam boring jer idup aku..