Thursday, September 25, 2008

Derma Palestin..

"Ya Allah kami mohon kecukupan agar kami tidak lagi terpaksa meminta jasa orang lain. Ya Allah berikanlah iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi mengharap orang lain selain dari Engkau sendiri. Ya Allah janganlah Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walaupun kadar sekelip mata atau kadar yang lebih pendek dari itu. Ya Allah, perkenankanlah..."

buat semua pembaca 'my blog'...sy ingin mengajak kalian utk berbakti dgn menghulurkn bantuan kepada saudara2 kita di Palestin..seperti yg semua sedia maklum, keadaan begitu trajis sekali di sana...saudara2 kita diperlakukan seperti binatang oleh rejim Zionis..kekejaman puak Israel begitu ketara sekali..
bumi Palestin adlah bumi suci sejak dr zmn anbiya' lg...
jadi, sy ingin menyeru..hulurknlh bantuan sekadar yg termampu kerana sekurg2nya, ada sedikit bekalan yg bakal dibawa utk brtemu Allah kelak...

buat semua rakan2..marilah kita sama2 membantu dan menghulurkan bantuan ke Tabung Palestin:


atau lawatilah :palestinkini.info

Wednesday, September 24, 2008

2 days to go..

ade ape dgn 2 hr lg?
hehe..tentula aku nk blek kg lg 2 hr lg...
so, di kesempatan ini aku nk mntk maaf kt korg2 sumer...

  1. first, aku nk mntk maaf kt bos aku dulu..bos, nurul mntk maaf byk2 sbb dlm jangka masa ini nurul dh x mampu nk buat keje2 opis lg...jasad je kt cni, otak n hati kt kg dh..so, dtg opis sekadar nk punch in n punch out je la..yg lain dh x mampu buat dh..huhu
  2. nk mntk maaf kt my housemt yg sengal itu - Reha n Ana..korg, Slmt hr raya yer..agak sedih jgk la raya thn ni sbb abis je raya, Ana plak akn kawen...kt ruang tamu dh penuh ngn kad kawen..bknnyer kad raya...ampeh la..saje je buat aku sedih..sob3
  3. nk mntk maaf kt sumer kwn2...halalkn mkn minum,maafkn segal kesalhn Noni kt korg yer
  4. nk mntk maaf kt org2 yg prnh singgah di hati ini..hikhik..sy pohon seribu kemaafan dan keterlanjuran..sesungguhnya setiap yg berlaku ada hikmahnya..Tuhan dh takdirkn kita tidak bersatu..redhalah atas ketentuanNya
  5. nk mntk maaf kt semua guru2 n pensyarah2..halalknlah ilmu yg di berikan kpd sy
  6. nk mntk maaf kt sesape yg sudi singgah kt cni..slmt hr raya n Maaf Zahir Batin

ari jumaat mlm aku nk blek kg..satg nk g service keter..mlm ni nk g beli baju utk abah n tudung utk mak..ok la..nk main game kt facebook la..byeeeee

Tuesday, September 23, 2008

Top 5 Creative Blogger

Thanx to Hazlif for giving me this award...;)


ANDA HENDAKLAH MENYEDIAKAN SATU UCAPAN BERANGAN...



Setinggi-tinggi ucapan terima kasih sy rakamkn utk Pn Filzah kerana menominatekn diri sy utk award ini..sy berasa sungguh trharu dan gembira sekali walaupn sy bknlh insan yg begitu layak utk mendapat award yg amat brprestij ini..brbekalkn entry ini: my saturday sy mendapat gelaran penulis blog yg kreatif...sejauh mana kekreatifan sy, hya anda yg bisa menilainya..sekiannn

p/s: mcm geli la plak baca ucapan kt ats tue..pape pn layannn


Nominate 5 blogs:-
  1. Mr Gunx - my opismt..smgt Palestin dier amat tinggi..try masuk blog dier, mmg best bacer
  2. Br Joey - hasil tulisannya amat bagus..his thought really motivates me
  3. En Mashimagho - kreatif sbb jual kepok kt dlm blog..heheh
  4. dh x tau nk nominate sapa
  5. lagi x tau..huhu

ok..done

Thursday, September 18, 2008

Kisah 3 sekawan(sambungan)...

ramai yg nk tau sambungan kisah 3 sekawan kn?? sbb mcm trgantung ckit kn citer tue??
ok ok...meh cni nk sambung

sbnrnyer citer ni x kn ader kesudahan selagi komputer riba trsebut x dipulngkn kepada Noniswara..cuma kesinambungan citer tu ader la

lpas mlm tu...eh jap, nk tgk blek entry yg lpas..luper lak benti kt maner..huhu

ok..citer mlm tu dh abis..
sambung esoknyer lak..
mereka brbuka bersama PakCik Temmon dan Pak Cik Mashimagho...
PakCik Temmon ckp ader kemungkinan gak ader org masuk berdasarkn apa yg dilihat di pintu depan..
lpas solat, Rihanna ajk sumer penghuni umah brkumpul pd mlm tu..
mereka sumer membuat pengakuan..Rihanna mntk saper yg curi komputer riba Noniswara utk mengaku...
bermula ngan Anastasia...then Rihanna..sepupu Rihanna..smbl disaksikn oleh Noniswara...
menurut aper yg diperkatakn oleh rakan serumah..Noniswara yakin ini bkn kerja rakan2 serumahnyer...

lalu Rihanna mmberitahu bhw mereka akn brjumpa dgn seorg ustaz di Shah Alam...dan semua brsetuju..
keesokan harinya, pada hari Al-Quran diturunkn(Nuzul Quran), slps zohor, brtolaklah Rihanna, Noniswara brtemankn Pak Cik Mashimagho ke Shah Alam..mereka brjumpa ngan kawan Pak Cik Mashimagho yg kenal ngan ustaz tu..
lalu brjumpalh mereka dgn ust trsebut...
Ustaz tu suh buat sepertimana pesanan Pak Cik Mashimagho dlm comment pd entry lpas...

kini...
Noniswara mghadapi mslh kemurungan dan ketidaktenangan hati..
dia mnjadi amat takut dan x prnh tido di biliknya sendiri slps kejadian trsebut..
kejadian itu tlh meragut 90% keberanian Noniswara...
setiap kali keluar rumah, mereka akn kunci gate..x seperti kebiasaan..hya mmbiarkn saja gate itu trbuka..alasannya malas nk turun keter kunci gate trsebut..
skrg ni kesemua mereka dh jadi rajin...hehe

seperti yg dijangka, komputer itu mgkn x kn kembali semula kpd tuannya..
cuma apa yg di takutkn, kejadian serupa akn brulang buat kali kedua..Nauzubillah

semoga Allah membukakn hatinya utk memulangkn semula apa yg dipinjamnya..Aminnn

Tuesday, September 16, 2008

Kisah 3 sekawan

sy ada 1 cerita yg ingin diceritakan di sini..
cerita ini adalh cerita benar..ia berlaku di kediaman mereka..
cerita bermula...

tersebutlah al-kisah tentang 3 sekawan..Noniswara, Rihanna dan Anastasia.
mereka bersahabat selama hampir 6 thn..sblm ini mereka bljr di institusi pengajian yg sama..
slps tamat pengajian, mereka bkerja di opis yg brhampiran antara 1 sama lain..
jadi skrg mereka tggl sebumbung..
hidup mereka sentiasa bahagia dan aman sentosa..
setiap prmasalahan di bncgkn bersama
dan setiap kegembiraan di kongsi bersama...

smlm berlakulh sesuatu yg menguji prsahabatan mereka..
nk di jadikn cerita, komputer riba Noniswara tlh hilang dgn misterinya...
pabila diperhatikn, keadaan umah mereka seperti biasa..
tiada tanda2 rumah mereka diceroboh..
mereka amat mushkil sekali krn inilah kali pertama kejadian seumpama ini berlaku...

sejurus mengetahui komputer riba Noniswara tlh hilang, kesemua mereka trdiam dlm jangka waktu yg agak lama..mgkn buntu dan keliru...

stlh lama mendiamkn diri, Rihanna menyusulkn 1 cadangan yg diterima sebulat suara oleh Noniswara dan Anastasia..cadangannya adalah..jeng..jeng..jeng..kita buat report polis...
maka brsetujulh mereka utk membuat report polis...
slps majlis berbuka n solat maghrib, mereka pn brsiap utk ke balai polis brdekatan...
keadaan mereka amat pilu sekali terutama Noniswara..dia berasa amat sedih diatas kejadian trsebut..Noniswara brcita-cita utk menyambungkn pengajian ke peringkt lebih tinggi..
dgn brbekalkn komputer riba yg dibeli mggunakan wang ihsan dari ayahnya, dia brharap usahanya utk menggapai cita-cita lebih murah(eh..lebih mudah)..namun apa kn daya..Tuhan menguji dan menduganya..huhuhu
dgn brtemankn Pakcik Mashimagho, mereka pn memulakn prjalanan ke balai polis brdekatan..
smntara menunggu Pakcik Mashimagho menjemput mereka, mereka brtegur sapa dgn jiran dihadapn umah mereka..lalu mmberitahu psal kejadian trsebut..dan brtanya org gajinya kot2 ada trnmpk sesaper dtg brtangdang ke umah mereka sementelah mereka ke pejabat mencari rezeki...
namun jwpnnya hampa..tiada siapa yg dilihatnya lalu lalang dihadapn rumah mereka..
lagi menyedihkn mereka adalah diceramahnya mereka oleh abang trsebut secara percuma..
kaw kaw punya kena btg idung msg2..
lalu selepas ceramah selesai dan Pakcik Mashimagho smpi, mereka brtolak ke balai polis sri kembangan..
lalu Anastasia menceritakn kejadian misteri trsebut kpd pegawai yg brtugas..lalu disuruhnya mereka utk mengadap Sarjan ditgkt atas..mereka berasa amat takut sekali...
pabila brhadapan dgn Sarjan trsebut, dia meminta agar kesemua mereka dtg mengadapnya..
maka masuklah Noniswara, Anastasia, Rihanna dan sorg lagi housmt mereka..
apabila menceritakan kejadian trsebut utk ke sekian kalinya..sekali lagi mereka diceramahi..
kali ini lagi teruk oleh Sarjan trsebut..
beliau mengatakn keterangn tidak jelas..tiada kesan pecah rumah dan tiada kesan pencuri masuk..dia suspect slh seorg dr mereka...
hah?? apa???
begitulah reaksi mereka..amat trkejut sekali apaila dituduh sebegitu rupa..kesian btul mereka...sob3x

slps hmpr 30 min mengadap Sarjan trsebut, mereka pn keluar brtemu Pakcik Mashimagho di luar balai lalu mnceritakn apa yg brlaku..
Pakcik Mashimagho mncadangkn mereka supaya mmbuat solat Hajat di rumah dan mereka brsetuju...
dlm masa yg sama, ibu bapa Noniswara tlh brtemu dgn bomoh di tmpt kelahiran Noniswara...
finding bomoh trsebut adalah..
  1. org itu brada didlm rumah mereka
  2. suka memakai tudung hitam
  3. agak kelam kabut
  4. tidak memiliki komputer riba

sekali lagi..hah?? apa??

mereka amat buntu smpi menitiskn air mata..mereka prcaya antara 1 sama lain..mereka amat rapat..namun inilah ujian Allah dtgkn utk menguji prsahabatn mereka...mereka hya mampu brtawakal agar komputer riba Noniswara dipulgkn..pd mlm itu mereka tido brsama di blek Rihanna..namun Noniswara tidak dpt melelapkn matanya..apabila sudah lelap, dia brmimpi komputer ribanya seolah-olah ingin dipulgkn...tetapi apabila komputer ribanya sudah hmpr dgnnya, komputer itu ditarik semula..beliau amat konfius sekali..mgkn itu hanya mimpi shj...

pd mlm yg sama, dgn tidak sengaja pintu blek Anastasia trkunci..kesian Anastasia..oleh itu, pd mlm ini Pak Cik Temmon tlh brjanji ingin menolong Anastasia yg juga merupakn tunangnya...mlm ini juga mereka akn brbuka bersama diluar..

sekali lagi..kesian merekaaaaaa

Friday, September 12, 2008

11 Ramadhan 1429 H

ok..dh lebih dr sejam buat keje..jom berceloteh kt cni lak..

hari ni dh hr ke 11 kiter meraikn Ramadhan..bagaimana ngan puasa kalian??
tarawih? buat tiap2 mlm ker?? or selang seli?? or x buat lgsg??
tadarus? dh juzuk ke baper skrg? baper muka surat sehari??

atau...
baju rayer dh siap ker?? baper psg thn ni??
kuih rayer dh tempah?? baper jenis??
cuti dh apply? baper ari blek kg??

meh kiter check diri masing?
persoaln kt ats tu ditujukn kt AKU..
sbb aku raser aku lbh pader persiapn menymbut syawal bkn meraikan Ramadhan yg dh hmpr ke penghujung ni..
sedih nyer..ntah syaitan maner trlepas bln puaser nih??
pegiiiii..shuhhh..shuhhh

ok ok..BETTER B LATE THAN NEVER...
jom kiter start all over again..
utk terawih, kalo malas nk g surau..buat la kt umah k..at least kiter buat
utk tadarus al-Quran sepatutnyer kena bacer ramai2..br la namenyer tadarus..
tp mgkn susah ckit..so, bacer sorg pn x per
mula2 psg target..on 29 Ramadhan mesti dh bole khatam...
Al-Quran ader 604 m/s...
kalo dibahagikn dlm sehari kena abiskn 33 - 34 m/s...
maksudnyer setiap kali lpas solat 5 waktu..baca la Quran dlm 6-7 m/s
weekdays mcm susah ckit la nk bacer Quran kn sbb keje..
so, amek ckit time weekend korg tuk bacer Quran pd waktu Dhuha n lpas Zuhur...
yer la..time puaser kiter x kuar shoping n g dating knnn???
so, duk umah bacer Quran..dating ngn Allah lg bagus..himpun pahala byk2...

ok..mulai ari ni kiter try k..
slmt mencuba...

semangat hilang lg..

mcm mana nk maju kalo mcm ni perangai aku??
asal jumaat je malas..asal malas je jumaat..

pagi td punyer la liat nk bangun..lpas subuh,bole la tido blek atas sejadah tu..mmg x bole kn??
kul 8 br trjaga..mula la buat2 kalut g mandi la brsiap la..isk3

smpi opis kul 845..bos2 besar sumer x der..g meting kot..so, line clear...percaturan ari ni mengena..x der yg nk menjeling tajam kt aku..
melangkah dgn penuh sopan..kaki di jinjat sedikit agar high heels aku ni x kedengaran 'ketung ketang'nyer...
yess..x der yg prasan aku lewat..yess...yess

skrg kul 10, still lg surf blog kwn2..check email..baca malaysiakini..
itu je yg trmampu buat setakat ni
x terasa nk mengadap keje opis lg skrg ni

td kak faiza bg kad raya,,ihsan from TM..sorg dpt 5 keping..best2
kalo nk harap aku beli mmg x beli la..main email je skrg nih..heheh
jimat duit n jimat masa shoping aku...

dh siap tulis 1 kad..of course tuk my parents sbb x kn nk bg email kot kt mak abah knnn??
so, bg la kad..baru la mak aku touching ckit..hehe

(tgh pikir nk bg kt saper lg nie???)

rabu lpas aku cuti..ader urusan ckit kt rebung..
settle sume urusan tu, blek cyber...antar ana g opis..then, melencong ke Alamandul jap..
settlen bil n settlekan shopping list aku..heheh

dgn bangganya aku mengumumkn bahawa persiapn utk raya thn ni dh 80% siap..
kasut dh, baju dh hntr tailor n HANDBAG DH DAPAT!!!
yeye..aku mmg brmasalh tuk membeli bag..dh byk kedai pegi..x der pn yg brkenan
mula2 nk amek bag Carlo Rino tu, pastu mcm x sesuai lak..g crk kt Bonia..pn x kena(bkn x kena..mahal sgt..huahuahua)
last2 masuk Parkson, diskaun 70% ok..kalo x amek mmg menyesal seumur idup..
so, utk mengelakkn dr penyesalan seumur idup maka aku mewajibkn diri aku beli satu..heheh

b4 blek singgah jap kt MPH..beli buku '7 Habits of Highly Effective People'
org lain dh berkurun bacer buku ni..aku br nk start bacer..huhu
x por la..better b late than never

ok la...dh la tu main2..buat keje lak..
ha korg pn..cpat buat keje..lpas sejam kiter rehat blek..hahaha

Monday, September 08, 2008

break fast @ bagan lalang

ahad lpas kitorg brpeluang berbuker beramai2 kt Bagan Lalang..nk ajak ramai lg sbnrnyer tp x plan awal2..so, ramai yg x jadi join..

juadah yg kitorg pilih aderlh seperti berikut:-
  1. sotong goreng tepung
  2. siakap 3 rasa
  3. udang n ketam masak pedas
  4. pari bakar
  5. kangkung masak belacan
p/s:- saje je senaraikn satu2 bagi korg trliur..haha

sementara tggu waktu brbuker, kitorg g jln2 tepi pantai..best wooo

nona kalo amek gamba suke benor duk blkg noni..haha..x nmpk x nmpk

mkn time..tarikh 7 Sept menyaksikn noni tlh brjaya mkn ikan selain ikan keli buat pertama kalinya..syabas buat Noni..cuma sotong x leh nk lalu tekak lg..huhu

ha..setgh jam jer..licin sumer sekali..biar btul??anak saper la yg mkn byk sgt ni..huhu

tq to our photographer..imah sbb byk kali snap gamba kitorg..baru la dpt hasil yg diinginkn..heheh

Friday, September 05, 2008

Yang Belum...

Antara yg aku nak tapi aku x dpt lg..mari kita senaraikn mengikut priority:-
  1. nk further study - nk sambung kt Australia..tp mcm takut je nk g sorg. duit pn x cukup lg..ader duit nnt, trus sambung..kt maner nk further tu nnt2 la pikir..
  2. nk beli rumah - teringin nk ader umah sendiri..bole decorate ikut citarasa sendiri. tp tggu kaya ckit baru bole beli
  3. nk handbag Carlo Rino - jumpa kt Jusco aritu..tp trlepas mega sales la plak
  4. nk HoneyCITY(Honda City) color hitam - mcm lawa je atas jln..huhu
  5. nk blek kg tiap2 bln..rindu sgt kt Helmi..baru bole brjln maser aku blek aritu
  6. nk work from home - ni ntah biler tawun la dpt
  7. nk shoping smpi demam - x prnh lg la..
  8. nk g melancong ke Australia - dh lamer nk ni, tp x pegi2 jgk
  9. nk blek tidoooooooooo..aku ngantuk..huhu
mayb not now but later...InsyaAllah