Tuesday, January 29, 2008

Ayat-Ayat Cinta

Teladan org2 yg bercinta adalah Baginda Nabi SAW. Cinta sejati adalah cintanya sepasang pengantin yg telah di redhai Tuhan dan di doakn seratus ribu malaikat penghuni langit. Tak ada perpaduan kasih lebih indah dari pernikahan, demikian sabda baginda Nabi...
"Ingatlah cinta bukan segalanya. Masih ada yang lebih penting dari cinta. Jikalau kita bercinta seharusnya ia menjadi salah satu pintu untuk kita melakukan ibadah. Cinta sejati antara dua insan yang berbeza jenis adalah terjalin setelah akad nikah, iaitu kepada pasangan hidup kita yang sah. Ketahuilah bahawa cinta sebelum berkahwin adalah cinta palsu yang tidak perlu disucikan dan diagung-agungkan.".......Wallahu a'lam

petikan dr Ayat-Ayat Cinta

Friday, January 25, 2008

Hawa...

Hawa....
Sadarkah engkau sebelum datangnya sinar islam ,
kita dizalimi ,hak kita dicerobohi, kita ditanam hidup - hidup,
tiada penghormatan walau secebis oleh kaum adam,
tiada nilai dimata adam ,kita hanya sebagai alat untuk memuaskan nafsu mereka.

Tapi kini bila rahmat islam menyelubungi alam,
bila sinar islam berkembang, derajat kita diangkat,
maruah kita terpelihara, kita dihargai dan dipandang mulia,
dan mendapat tempat disisi Allah
sehingga tiada sebaik -baik hiasan didunia ini melainkan wanita solehah .

Wahai Hawa...
Kenapa engkau tak menghargai nikmat iman dan islam itu
Kenapa mesti engkau kaku dalam mentaati dalam ajaranNya
Kenapa masih segan mengamalkan isi kandungannya
dan kenapamasih ragu dalam mematuhi perintahNya ?

Wahai Hawa ..
Tangan yang menggoncang buaian boleh menggoncang dunia
Sadarlah hawa kau dapat menggoncangkan dunia dengan melahirkan manusia yang hebat
yakni yang soleh dan solehah
Kau bisa menggegar dunia dengan menjadi isteri yang taat
serta memberi dorongan dan sokongan pada suami yang sejati
dalam menegakkan islam di mata dunia ,

Tapi Hawa...
Jangan sesekali kau coba menggoncang keimanan lelaki
dengan lembut tuturmu , dengan ayu wajahmu , dengan lenggok tubuhmu,
jangan kau menghentak - hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu

Jangan Hawa ...
Jangan sesekali coba menarik perhatian kaum adam yang bukan suami
Jangan sesekali menggoda lelaki yang bukan suamimu ,
karena aku khawatir ia mengundang kemurkaan dan kebencianAllah
Dan memberi kegembiraan pada syaitan karena wanita adalah jala syeitan ,
alat yang diekplotasikan oleh syeitan untuk menyesatkan adam

Hawa ..
Andai engkau masih remaja ,
jadilah anak yang soleh begi ibubapakmu ,
Andai engkau sudah bersuami jadilah istri yang meringankan beban suammimu ,
Andai engkau seorang ibu
didiklah anakmu sampai ia tak gentar memperjuangkan ad-adien Allah.

Hawa ...
Andai engkau belum menikah ,
jangan engkau risau akanjodohmu ,
Ingatlah hawa janji Tuhan kita ,
wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik
Jangan engkau menggadaikan maruahmu
hanya semata - mata karena seorang lelaki,
Jangan engkau memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu
hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki ,
karena kau bukan memancing hatinya
tapi merangsang nafsunya.

Hawa ..
Jangan memulakan pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim
Karena aku khawatir dari mata turun kehati ,
dari senyuman membawa kesalam ,
dari salam cenderung kepada pertemuan..
takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

Hawa ...
Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa
Lelaki yang soleh tidak memilih wanita karena keseksiannya
Lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannya ,
kemanjaannya serta kemampuannya menggoncang keimanan mereka

Tetapi Hawa..
Lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya ,pribadinya , dan ad-diennya
Lelaki yang baik
tidak menginginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya ,
karena ia takut memberi kesempatan pada syeitan untuk menggodanya
Lelaki yang warak juga tak mau bermain dengan cinta
sebabnya dia tahu apa tujuan dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita
yakni PERNIKAHAN

Oleh itu Hawa ..
Jagalah pandanganmu
Jagalah pakaianmu
Jagalah akhlakmu
Kuatkan pendirianmu
Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu,
Cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu
Biarlah hanya cinta ibu bapakmu
yang memberi kehangatan kebahagiaan buat dirimu
Cukuplah sekadar cinta adik beradik serta keluarga yang akan membahagiakanmu.

Hawa ..
Cintailah Allah dikala susah dan senang ,
karena engkau akan memperolehi cinta dari insan yang juga mencintai Allah
Cintailah kedua ibubapamu karena kau akan memperolehi keredhaan Ilaahi
Cintailah keluargamu karena tiada cinta selain cinta keluarga.

Hawa...
Ingatanku yang terakhir
biarlah tangan yang menggoncang buaian ini dapat menggoncangkan dunia
dalam mencari keridhoan Ilahi

Suatu saat ada yang harus pergi
Suatu saat ada yang akan datang
Mungkin yang pergi takkan kembali
Dan mungkin yang datang hanya sebentar .....

terima kasih buat yg sudi memberi peringatn...

Monday, January 14, 2008

1429 H - Sudah berhijrahkah kita???

br 2 3 hr kita sambut maal hijrah kn? kena lak dlm beberapa ari jer br sambut 2008..so, mesti ramai yg pasang azam baru..cnthnyer..mayb ada yg dh merancang thn ni nk beli keter, nk beli umah, nk further study n mcm2 lg..byk la yg aku dgr.......tp tu sumer perancangan duniawi..juz nk mencantikkn kehidupan dunia masing2...pernhkah kiter terpikir setiap kali dtgnyer thn baru, kiter buat perancangan rapi utk mencantikkn rumah kiter di akhirat?(korg mesti rs jelek kan bc entry aku nih? yer la, aku bknnyer baik sgt nk ckp mender2 nih..tp x yh la tgk siapa aku, tgk la pd kata2 aku..heheh)ok, sambung blek........
aku selalu trpikir mender2 nih biler duk sengsorg kt dlm blek, x der peneman..then, ms tu br pikir, ni br sunyi dunia..still ada TV or radio utk menceriakn suasana..tp kalo kt dlm kubur, aper yg ada tuk menceriakn suasana? x lain n x bkn adalh amaln kita..biler pikir, rs cam ngeri la plak..huhu.tp tu lah kita, manusia sering terlupa dgn nikmat dunia..sentiasa inginkn lebih, semuanya serba x cukup...dh ada Viva..inginkn Vios pula..dh ada umah 2 tgkt..teringin nk ada banglo pula...x salah..cuma biarlh jln nya btul..jln nya di redhai Allah...lakukn semua tu sbg 1 ibadat..barulh hidup d berkati..n jadilh hamba yg bersyukur..kirenya dlm erti kata lain, hidup ni kena ada pegangan n panduan, supaya hidup sentiasa di ats landasn yg btul..barula kubur kita nnt x sunyi......Wallahua'lam.....renung2kn..slamat beramal...:)

Wednesday, January 09, 2008

Indah Cinta kerna Allah

i luv this song..mcm prnh jer jadik kt aku 1 ketika dulu..hikhik..juz tuk korg..layannnnnnn..zasssss

Maaf Tuk Berpisah
Album : Optimis Sajalah
Munsyid : Tashiru

Kau tahu tentang hatiku yang tak pernah bisa melupakanmu
Kau tahu tentang diriku yang selalu mengenangmu selamanya
Kini kusadari Bahwa semua itu
Adalah salah, juga keliru
Akan membuat hati menjadi ternodai

Reff..
Maafkanlah segala khilaf yang tlah kita terlewati
Tlah membawamu kedalam jalan yang melupakan tuhan
Kita memang harus berpisah
Tuk menjaga diri
Untuk kembali mngarungi hidup
Dalam ridho ilahi

Kutahu bahwa dirimu
Mendambakan kasih suci yang sejati yeee
Kuyakin bahwa dirimu
Merindukan kasih sayang yang hakiki

Kini kusadari Bahwa semua itu
Adalah salah, juga keliru ooo
Akan membuat hati menjadi ternodai

Back to reff.
Dan bila takdirnya kita bersama
Pastilah Allah akan menyatukan kita oooooo

Wednesday, January 02, 2008

2008 yg mencabar..

hari ni aku punya byk waktu utk menulis n byk jgk kata hati yg ingin ku luahkn..
1st n foremost, welcome 2008..so, apa azam kalian? let me share my azam tuk thn ni ngan all my blog's reader..bile dtg jer thn baru, maka umur akn bertambh seiring dgn waktu yg berubah..maka byk benda yg harus di ubah agar kita menjadi hamba-Nya yg bermaruah..
2007 menyaksikn byk perkara manis n pahit yg aku lalui..yg manisnya tentulh bila aku di anugerhkn 'Best Student' maser convo last August ari tu..yg pahitnya tentulah pabila memikirkn 'iman' yg mkn lama mkn berkurang..bknnya bertmbah..memg pahit bila kemanisan iman x dpt di rasa..
aku seronok meliht kwn2 yg dh menamtkn zaman bujang..sekurg2 nya korg dh memasuki agama secara keseluruhnnya..sekurg2nya korg tlh melaksankn slh 1 sunnah Rasulullah..n yg plg penting sekali, korg dh tercegah dr maksiat..itu yg utama..untungnya korg..:)
utk thn ni, marilh kita sm2 berazam utk meningktkn iman kita n wat yg blum berkhwin, jagalh muamalat..bkn aper..takut nnt Allah x berkati perkhwinan kiter..itu yg paling takut..
bg aku, yg blum berkhwin ni la, dugaan nya byk..kalo x kuat, kita akn kecundang..pandai nyer aku cakap..heheh.x per..tazkirah tu kn baikk..nasihat tuk aku gak..kalo yg dh ada awek or pakwe tu, jgn abiskn duit tuk dating, simpan la tuk wat wang hantaran..hehe.
thn ni jgk, aku nk further study..tp self sponsor..huhu.kalo korg rs nk sponsor, amatla dialu-alukn..heheh.juz contact me..pembyrn melalui aper cara sekalipn diterima..;)
aku jgk berazam utk kurgkn shoping ckit..dh ler tu wat aktiviti x berfaedh ni..apa slhnya kalo waktu yg digunakn tuk shoping.. aku gunakn tuk dgr ceramah ker..pg melawat umah ank yatim ker..kn bagus..(mcm yer jer..hehe..doakn aku yer).walaupn susah tuk d laksanakn, tp aku akn cuba..caiyok nurul..u can do it