Tuesday, September 16, 2008

Kisah 3 sekawan

sy ada 1 cerita yg ingin diceritakan di sini..
cerita ini adalh cerita benar..ia berlaku di kediaman mereka..
cerita bermula...

tersebutlah al-kisah tentang 3 sekawan..Noniswara, Rihanna dan Anastasia.
mereka bersahabat selama hampir 6 thn..sblm ini mereka bljr di institusi pengajian yg sama..
slps tamat pengajian, mereka bkerja di opis yg brhampiran antara 1 sama lain..
jadi skrg mereka tggl sebumbung..
hidup mereka sentiasa bahagia dan aman sentosa..
setiap prmasalahan di bncgkn bersama
dan setiap kegembiraan di kongsi bersama...

smlm berlakulh sesuatu yg menguji prsahabatan mereka..
nk di jadikn cerita, komputer riba Noniswara tlh hilang dgn misterinya...
pabila diperhatikn, keadaan umah mereka seperti biasa..
tiada tanda2 rumah mereka diceroboh..
mereka amat mushkil sekali krn inilah kali pertama kejadian seumpama ini berlaku...

sejurus mengetahui komputer riba Noniswara tlh hilang, kesemua mereka trdiam dlm jangka waktu yg agak lama..mgkn buntu dan keliru...

stlh lama mendiamkn diri, Rihanna menyusulkn 1 cadangan yg diterima sebulat suara oleh Noniswara dan Anastasia..cadangannya adalah..jeng..jeng..jeng..kita buat report polis...
maka brsetujulh mereka utk membuat report polis...
slps majlis berbuka n solat maghrib, mereka pn brsiap utk ke balai polis brdekatan...
keadaan mereka amat pilu sekali terutama Noniswara..dia berasa amat sedih diatas kejadian trsebut..Noniswara brcita-cita utk menyambungkn pengajian ke peringkt lebih tinggi..
dgn brbekalkn komputer riba yg dibeli mggunakan wang ihsan dari ayahnya, dia brharap usahanya utk menggapai cita-cita lebih murah(eh..lebih mudah)..namun apa kn daya..Tuhan menguji dan menduganya..huhuhu
dgn brtemankn Pakcik Mashimagho, mereka pn memulakn prjalanan ke balai polis brdekatan..
smntara menunggu Pakcik Mashimagho menjemput mereka, mereka brtegur sapa dgn jiran dihadapn umah mereka..lalu mmberitahu psal kejadian trsebut..dan brtanya org gajinya kot2 ada trnmpk sesaper dtg brtangdang ke umah mereka sementelah mereka ke pejabat mencari rezeki...
namun jwpnnya hampa..tiada siapa yg dilihatnya lalu lalang dihadapn rumah mereka..
lagi menyedihkn mereka adalah diceramahnya mereka oleh abang trsebut secara percuma..
kaw kaw punya kena btg idung msg2..
lalu selepas ceramah selesai dan Pakcik Mashimagho smpi, mereka brtolak ke balai polis sri kembangan..
lalu Anastasia menceritakn kejadian misteri trsebut kpd pegawai yg brtugas..lalu disuruhnya mereka utk mengadap Sarjan ditgkt atas..mereka berasa amat takut sekali...
pabila brhadapan dgn Sarjan trsebut, dia meminta agar kesemua mereka dtg mengadapnya..
maka masuklah Noniswara, Anastasia, Rihanna dan sorg lagi housmt mereka..
apabila menceritakan kejadian trsebut utk ke sekian kalinya..sekali lagi mereka diceramahi..
kali ini lagi teruk oleh Sarjan trsebut..
beliau mengatakn keterangn tidak jelas..tiada kesan pecah rumah dan tiada kesan pencuri masuk..dia suspect slh seorg dr mereka...
hah?? apa???
begitulah reaksi mereka..amat trkejut sekali apaila dituduh sebegitu rupa..kesian btul mereka...sob3x

slps hmpr 30 min mengadap Sarjan trsebut, mereka pn keluar brtemu Pakcik Mashimagho di luar balai lalu mnceritakn apa yg brlaku..
Pakcik Mashimagho mncadangkn mereka supaya mmbuat solat Hajat di rumah dan mereka brsetuju...
dlm masa yg sama, ibu bapa Noniswara tlh brtemu dgn bomoh di tmpt kelahiran Noniswara...
finding bomoh trsebut adalah..
  1. org itu brada didlm rumah mereka
  2. suka memakai tudung hitam
  3. agak kelam kabut
  4. tidak memiliki komputer riba

sekali lagi..hah?? apa??

mereka amat buntu smpi menitiskn air mata..mereka prcaya antara 1 sama lain..mereka amat rapat..namun inilah ujian Allah dtgkn utk menguji prsahabatn mereka...mereka hya mampu brtawakal agar komputer riba Noniswara dipulgkn..pd mlm itu mereka tido brsama di blek Rihanna..namun Noniswara tidak dpt melelapkn matanya..apabila sudah lelap, dia brmimpi komputer ribanya seolah-olah ingin dipulgkn...tetapi apabila komputer ribanya sudah hmpr dgnnya, komputer itu ditarik semula..beliau amat konfius sekali..mgkn itu hanya mimpi shj...

pd mlm yg sama, dgn tidak sengaja pintu blek Anastasia trkunci..kesian Anastasia..oleh itu, pd mlm ini Pak Cik Temmon tlh brjanji ingin menolong Anastasia yg juga merupakn tunangnya...mlm ini juga mereka akn brbuka bersama diluar..

sekali lagi..kesian merekaaaaaa

9 comments:

Qica a.k.a Noly said...

ending story 3 sekwn tu cane?
mn komputer riba tu ekceli?
ermm..cian cian..

nazrahku said...

erk..citer tergantung..apekah kesudahannyerr??

pe2pn,jgn caye sgt kt bomoh2 nih..kdg2 bomoh ni mmg bleh wat org putus ukhwah/silaturrahim..

doa, solat hajat byk2, bc yasin k..mintak petunjuk kt Allah..

korg 1 rmh take care ek..lptp hilang xpe lg..jgn korg hilang dahla..lg parah..ws

-hazlif- said...

sesungguhnya terdapat pelbagai dugaan dlm kehidupan ini... tabahlah dlm menghadapinya...
biar ilang laptop asal jgn ilang kawan... sabarnye cik noni,ana, reha

@naBest said...

Ape yg berlaku pada cik noniswara sekarang????? Sila hapdet.

Cik Anastasia bgtau, die sangat yakin tiada seorang pun antara kalian yg curi. Amat yakin. Tapi, Cik Anastasia sudah buntut..eh..buntu...

Hum...sama2 lah berdoa ye, Cik Noniswara, Cik Rihanna dan Cik Anastasia.

p/s: Takut la abg poliss tu..ade ke die nk tangkap kite??????? Oppss..

-reha- said...

the best cerpen ever...

"p/s: Takut la abg poliss tu..ade ke die nk tangkap kite??????? Oppss.."(pecah rahsia).

tak sangka bulan2 puase mcm ni pun org tu berani nk curik2..

agHoo said...

ingat tuh..baca surah adduha 40x selama 3 hr berturut-turut pd pintu umah disertakan doa semoga pencurik pulangkan kembali laptop tuh ataupun mengaku mencuriknya-pesanan ABAH

nhusna said...

3 sekwan trsebut mengucapkn time kasih pada sumer yg memberi sokongan..
kisah seterusnya akn di hupdate dlm ms trdekat..tungguuuuuuu

pakcik mashimagho -->anak2 ingat pesanan abah..dan akn di lakukan bacaan2 itu..huhu

pestisid said...

cik lisa ray ckp, jgn pecaye pd bomoh.ada jugak bomoh gune khidmat jin/setan utk nmpak kebal.lgpon bulan puase setan kene rantai.mungkin hipotesis encik bomoh salah sama sekali.maka, jmpela ustaz.

nhusna said...

hopefully sumer x trsalah anggap..kitorg x jmp bomoh yg mengarut2 ni..dia adlh smbody yg dkt dgn Noniswara..
but still everything back to Allah s.w.t...tawakal to Him n only Him