Sunday, October 12, 2008

Jodoh itu Rahsia Tuhan...

korang tgk x citer Ayat2 Cinta kt tv3 jumaat aritu??best wooo..rugi pade sesape yg x tgk..citer yg penuh pengajaran, penuh nilai2 murni n penuh dgn pelakon2 yg hensem2 n cantik2..hehe

meh kiter buat penilaian ckit psal citer tu..
Ayat2 Cinta ni ada buku dier yg d tulis oleh seorg pljr Al-Azhar yg dikenali sbg Kang Abik..aku mmg minat giler ngan tulisan kang Abik ni..antara buku yg glamor yg ditulis oleh beliau ialah Ayat2 Cinta, Ketika Cinta Bertasbih n DiAtas Sejadah Cinta...
dgr tajuk buku pn mcm teruja je nk baca kn?? g la carik kt bookstore yg brdekatan ngn anda..heheh
(aku ader buku2 tu tp ada org pnjm..x pulangkn lg..huhu)

AYAT2 CINTA

citer ni mengisahkn psal kehidupan sorg mamat ni yg bernama Fahri(sedapkn nama tu??smpi ader member aku nk letak nama anak dier Fahri..huahuahua) ..dia mmg sorg yg wara', berpendidikn, alim n sentiasa ingin membantu org lain..disamping itu dia juga adalah SEORANG YG MESNEH(sila baca secara trbalik..heheh) yg menyebabkn sume pompuan dlm citer tu admire kt dier..yer la, sumer pompuan impikan lelaki yg baik, alim n educated mcm Fahri tu..kire mcm Fahri tu cukup package la utk dijadikn seorg suami..chewahhh...

akhirnya, Allah temukn Fahri dgn Aisha..maka frust menonggeng la si Maria, NURUL and Noura..nk buat mcm mana..Aisha lbh cepat brtindak dlm mengurat si Fahri ni..hehe..yg lain tu melepasla..huhu

Aisha mmg cantik, kaya harta, pandai dan juga berasal dr keluarga yg terhormat..selayaknya dia utk Fahri..namun Maria x dpt terima kenyataan itu..cintanya trhadap Fahri amat mendlm..hinggakn dia x sanggup lg utk hidup jika tanpa Fahri..

melihatkn keadaan Maria yg amat naza', maka Aisha minta suaminya agar mengahwini Maria..ni dialog diorg yg aku ingat smpi skrg..(sila baca versi Indon..hikhik):-

Aisha : Wahai suamiku, kahwini Maria..
Fahri : Ya Aisha, apa kah kau gila menginginkn aku mengahwini Maria??
Aisha : Kahwini Maria..tolong Fahri
Fahri : Tidak!!! Dia bukan jodohku...
Aisha : JODOH ITU RAHSIA TUHAN Fahri...

ok, stop..nk tau dailog seterusnyer korg tgk sendiri..kehkehkeh

aku juz nk ckp psal apa yg Aisha ungkapkn tu..JODOH ITU RAHSIA TUHAN...

dh namanya rahsia maksudnya ia trselindung n x diketahui..ia milik Tuhan dan akan diberitahu bila smpi waktu..selagi blum tiba waktu n ketikanya, ia akn menjadi rahsia...
oleh itu, usah dirisaukn tentang jodoh..sememangnya jodoh itu perlu dicari, sepertimana Aisha menginginkn Pakciknya utk temukn jodoh utknya...Aisha mencari tp dgn cara yg begitu trsembunyi dan menjaga maruah diri..itulah cara mencari yg sebetul-betulnya...

Fahri tidak mencari jodohnya dgn cara mengurat wanita di jalanan atau mengutus surat pada mana2 wanita yg die brkenan..tp dgn cara menadah tgn memohon petunjuk dr Tuhan..itulh caranya..keperibadian Fahri sudah cukup utk menjadikn dia lelaki idaman...

PENGAJARAN
Jgn tyer Nurul psal kawen sbb JODOH ITU RAHSIA TUHAN..ngeh ngeh ngeh

4 comments:

Qica a.k.a Noly said...

sy xnk tanyer Nurul...tp sy nk tanyer Noni..err..bila nk kawen??
muahahaahha..=p

Hafeeny said...

yer..jodoh itu rahsia tuhan..boleh la jwb cmtu bila org tya kan? ermm..

-reha- said...

oni....aku tengok mlm tu...tp aku tertido la dpn tv aritu...ade org teman aku tgk..ko kan???..em..ape ending cite tu eh?(sambil mata terkebil2 gediks)...hahhaa


notes::pisst!best gile cite ni(mcm mane aku tau?)lu pikirla sendirik

nhusna said...

noly -->saper Noni?Nurul x kenal pn..kehkehkeh

ipah -->ok, ia bole digunakn sbg jwpn utk soalan bile nk kawen..hehe

reiya -->i gerak u 2 3 kali, tp u x nk bangun..so, i tgk sorg2..huhu