Pages

Tuesday, October 27, 2009

review Papadom

last 2 weeks, sempat la aku g tgk Papadom kt Alamanda..sesape yg x tgk lagi, sila la ke cinema brdekatan anda..lebih bgus kalo korang bole dtg ngan bapak korang...ni filem kekeluargaan okk..so, bring along ur dad k...

aku sama jgk mcm korang sumer, jenis yg x layan citer melayu kt cinema..especially citer2 from that 'hampeh-Prof' and filem arahan anak-beranak itu, yang si bapaknyer suka buat citer 'polis-perasan-bagus' dan si anak suka buat citer 'bdk-kl-yg-mcm-x der-hala tuju'...
tp my 1st movie aku tengok wayang was 'Cinta Kuliah'..sampai skrg aku menyesal...

ok, brbalik pd citer Papadom..ms zaman berchenta x hengat dulu, mmg tgk movie ni agenda wajib la knn..every week g klcc, tgk wayang..sebut je citer ape aku x tgk, juz name it..ngahaha
time tu la, 'cik abg' itu mmg x layan citer melayu except citer arahan En Afdlin..time tu tgh hot citer 'Baik Punyer Cilok'..so, after that mmg aku trtggu2 la citer arahan dier lg..now its a time for Papadom...(papadom adalh gabungn nama Papa n Saadom..jadi la Papadom)

papadom ni kesah bapak yg over protective trhadap ank perempuan dier..utk saper yg dh tgk, my dad was like en Saadom when i was in school..tramat la protective...
from the very beginning till the end, aku gelak smpi kuar air mata..kt prtengahan citer tu, ader touching ckit..sedey2 ckit..nasib baik aku ader bwk tisu..x der la basah 1 cinema tu...

keseluruhannyer, i'm proud of Afdlin's job..so far, x der lg citer yg bole membuatkn kita raser nk call our dad time tu jgk, to tell him how much we love him...ader? x der kn?
tp lpas korang tgk Papadom , korang akn rindukan ayah korang..trust me..

satu yg aku x paham, naper Mun(wife Saadom) perlu pakai make-up time tido?? not realistic okk..pompuan yg siuman x make up time tido..heheh

character yg plg best, tentula Harun Salim Bachik n Que yg cute itu..klakar babe..dgn muka seposennyer, mmg nk pecah perut la ngn diorg tu..

scha al-yahya mmg cantik la dier dlm citer tu..so cute..so beautiful...

ada satu persamaan antara papadom n filem2 arahan that 'hampeh-Prof' is filem ini dilakukan di Penang...
tp yg lainnya, Papadom tidak mengenengahkn loghat Utagha yg selalu digunakn oleh 'hampeh-Prof'...
sebagai seorg gadis kelahiran utara, aku benci btul la org non-utara yg trgedik2 ckp utara..buruk okk..sekali lagi buuurukk ye..di ulang...BURUK!!
so, 'hampeh-Prof', plz take note.. hentikanla loghat utagha sebagai satu bahan lawak jenaka..cari la idea lain plak yg menunjukkan anda itu seorg yg btul2 Profesor..

ok, chowww..
once again, tahniah Afdlin

p/s: next season of Pilih Kasih, aku nk mntk my ceo kenalkn aku ngn Afdlin plak..lalalala

2 comments:

Unknown said...

tengah dok baca tiba-tiba kat tb ada sneak peek papadom pulak.. huhu.. pencinta karya afdlin...

miza said...

tak yah minta kat AA.. minta kat abang rosyam awak laaa, kan dia baik ngan afdlin...