Pages

Sunday, February 20, 2011

PHP Meetup 2011: Framework Shootout

nampak tajuk kat atas tu? nampak? saya nak highlight word Framework Shootout tu..maksudnya pergaduhan sesama PHP framework...(framework aper ye in Malay?)

haa..saya attend event gaduh-gaduh itu semalam..wohh, yang present semua otai2 PHP okeh..adalah harus merasakan diri ini kerdil sekali di situ..tapi tak per, learning is a long-life time process right?? so, keep learning sampai u jadi otai ok!!

jangan salah faham perkataan gaduh-gaduh itu..bukannya gaduh-gaduh yang macam kat Mesir tu, ni gaduh in intelligent way (hah?? ader ke gaduh in intelligent way?) yer, ader...framework A kutuk framework B, framework B kritik framework C, framework C backup framework A..haa, macam tu la..faham??
so, audient yang kat bawah ni, bole decide sendiri which framework suit their needs and can choose by themself which one is best...
p/s: Rafi, u dah pilih ke nak guner mana satu?

jangan jadi macam saya..once Bro Azril present pasal CakePHP, berkobar-kobar nak balik belajar buat CakePHP..i'm expert in baking Chocolate Cake only all this while, now let's try CakePHP plak :D
lepas tu belajar pasal Django, dan-dan nak try yang tu plak..but it is Python framework..nak belajar python dah satu hal..tak sempat la den (baca: malas)

“with PHP you know people learned that because they want get jobs, with JAVA they learned that because they take computer science courses, with Python you learned because you love it, because you want to experience the beauty, I'm sure it's the same way with ruby... ”- Adrian Holovaty (Django)

budak-budak CS sila angguk kepala tanda setuju...:D

ada dua Malaysian products presented - dooPHP and PHPHyppo...dooPHP ini baru first time dengar...but PHPHyppo dah lama dengar since the founder is my officemate...yer, founder phphyppo is my officemate..bangga kejap!!
saya start berjinak-jinak dengan framework ni pun setelah di'paksarela'kan untuk guna phphyppo untuk salah satu projek..so, tak der la jakun sangat pegi meetup semalam..heheh

p/s: Rafi cakap hyppo nampak senang, tapi saya kata susah sebab saya tak pandai php..huhu

observation
*************
1. event free, tapi dapat sarapan nasi lemak, lunch nasi ayam..memang terbaik!!
2. kami datang awal, dapat mug free...sangat terbaik wokk!!
3. sampai pukul 8pagi, organizer baru nak buka registration booth..i said to Rafi, kerja2 macam ni kena bagi kat girls, baru cepat and efficient..heheh
4. Bro Amran tolong apply masuk Raja Lawak..saya sanggup undi sampai menang!!

us..

13 comments:

aku_tak_tau said...

takde org jaga registration sebab organizer cuma 2 org sahaja. next event jadik volunteer boleh ;)

Anonymous said...

non. banyak sungguh nama i dalam post u kali ni. hahaha.

esok bincang dgn bos. maybe pilih CI since easy to learn.

tengoklah dewi pilih yg mana.

napala amik pic i tunduk malu tu. haha.

next time suruh aku_tak_tau tu ajak kita jd volunteer. hehehe

raficyber said...

non i cakap hyppo senang sbb masa demo langsung xnmpk kena ubah dekat coding dengan susah payahnya. maklumlah i can guna pure PHP. tak reti guna framework langsung. nnt i try godek2 hyppo tu. klu best leh la i puji tukang buat. :-D

aku_tak_tau said...

yeay next event saya dan zam boleh tidur lena sehari sebelum event.

xjutsu said...

python la baru mencabar... time to change, follow the wave, sekarang either Ruby or Python, php can be considered as historic...

next year kena bagi youngsters pulak present, old timer should just sit and listen... :)

ismailsaleh said...

xjutsu - old timer sit and listen pastu shoot budak2 baru ..... lol.

non - event php meetup ni best kan ? soal makanan tak terasa langsung walaupun tak cukup makanan sbb event ni free ..... xdpt makan pun takper, ilmu baru masuk tu penting.

Husna said...

aku_tak_tau: haa, event lepas ni jemput kitorg jadi volunteer..keje remeh temeh tu member2 saya suke..hehe

rafi: u jgn ngelat kalo jasdy panggil nnt tau :p

xjutsu: tu la kn..should try python jugak la lepas ni..sifu dah ader tu :D

ismailsaleh: yup..best!! really love this kind of event..FREE..:D
lepas ni kiter join lagi ya ;)

raficyber said...

non, klu i dah berjaya buat Teknik Pembahagi Bayang boleh la i jadi volunteer. :-p

aku_tak_tau said...

kami akan cuba kekalkan ianya menjadi percuma. :) dengan ada syarikat yang sudah mula bertanyakan bagaimana mahu menjadi penaja. ehehehe

jadi, bakal-bakal ajk sila bersiap siaga ye?

Husna said...

rafi: u jgn nk ngelat ye :D

aku_tak_tau: wahh, Alhamdulillah dah ader penaja..okeh, for next event, call me..nanti saya bawak segerombolan gadis-gadis untuk tolong-menolong..hehe

raficyber said...

non u nak bawa gadis-gadis je ke?? i kanak-kanak perempuan, tak boleh la join. :-p
I dah tanya Dewi, dia kata boleh je kalau next event dia jadi volunteer.

Nanti i paksa bos i join sekali. Dulu dia pergi, sekarang dia dah malas.

Unknown said...

Aku kongsikan blog kau kat sini OK... http://wp.me/p10BwW-2Q

Husna said...

ibnusulaiman: ya..silakan :)